יום ראשון, 8 במאי 2011

שתל השבלול (שתל קוכליארי)

    אני מלמדת בביה"ס חט"ב רגיל, שלומדים בו 20 תלמידים חרשים ב-3 כיתות המשולבים באופן דיפרינציאלי, בתוך כיתות רגילות. חלק מהתלמידים בכל שכבה משתלבים בכיתה הרגילה במתמטיקה ובמקצועות אחרים. בחלק מהכיתות שאני מלמדת מתמטיקה משתלבים שלושה תלמידים ליקויי שמיעה, אחד עם מכשיר רגיל וושניים עם שתל קוכליארי. ולכן התעניינתי מאוד לקרוא ולכתוב על שתל השבלול.

מכשירי שמיעה או שתל שבלול הם כלים מצוינים שהשימוש בהם חשוב ביותר לצורך השיקום של ילדים לקויי שמיעה. ההתפתחות הטכנולוגית בשנים האחרונות הביאה לכך שכיום ישנן אפשרויות לשקם את השמיעה של מרבית הילדים לקויי השמיעה, כבר מגיל צעיר ביותר. אפילו ילדים הסובלים מליקוי שמיעה עמוק יכולים כיום להשתמש בערוץ השמיעתי בעזרת שתל השבלול. וכמובן שתל השבלול בחירשים וכבדי שמיעה מהווה את אחת הממצאים היותר חשובות של המאה העשרים, בתחום הטכנולוגיה.

שתל השבלול הוא אמצעי אלקטרוני משוכלל הנותן תחושת שמיעה באמצעות גירוי חשמל לסיבי עצב השמע, גירוי זה מספק מידע שמיעתי רחב הנחוץ לזיהוי קולות סביבתיים ולזיהוי קולות דבור, אשר נועד להחליף את מכשיר השמיעה במקרים של ליקוי חמור או עמוק בשמיעה, בהם תפקודה של האוזן הפנימית איננו תקין והתפקוד עם מכשירי שמיעה אינה מפיקה תועלת.

השתל מורכב מחלקים המושתלים בניתוח בעצם הגולגולת ובאוזן הפנימית ומחלקים חיצוניים אותם מרכיב המושתל מחוץ לגוף. השתל משפר את מצבי השמיעה של המושתל מירידה חמורה או עמוקה בשמיעה לירידה קלה עד בינונית. כדאי מאוד שהילדים יושתלו בגילאי 1-5 שנים כיוון שהמוח בשלב זה יכול ללמוד לנצל שרידי שמיעה בצורה הטובה ביותר, יש חשיבות רבה ללמידה השמיעתית לאחר ההשתלה, בלעדיה לא ימומש הפוטנציאל השמיעתי של המושתל לכן מומלץ תקשורת דבורה בבית ובביה"ס.

בעבר ולפני שנמצא מכשיר ההשתלה התלמידים החרשים היו קולטים רק חלק מהרעיונות והתכנים שמלמדים אותם בשפת סימנים, וזה בגלל שמרבית המורים לילדים חרשים לא היו שולטים בשפת הסימנים, המורים היו יודעים סימנים בודדים ומכריחים את התלמידים החרשים לקרוא שפתיים. בגלל הקושי בקריאת השפתיים וחוסר השימוש בשפת הסימנים, התלמידים החרשים היו קולטים רק חלק מהרעיונות והתכנים שמלמדים אותם. עקב כך, המורים מסיקים שילדים אלה הם בעלי יכולות אקדמיות נמוכות יותר.

היום תלמידים לקויי שמיעה שעברו ניתוח ההשתלה, מבינים דיבור, מדברים ביתר בהירות, משתמשים בטלפון, מאזנים למוסיקה, מתקשרים עם סביבתם ומהנים מעולם הצלילים עם כל היבטיו, משתלבים בכיתות הרגילות ובעלי יכולת אקדמית טובה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה