במסגרת הקורס "סוגיות במדיניות החינוך" התייחסנו למאמרו של תומס ג' סרג'ובני :"ארגון שוק וקהילה- אסטרטגיות שינוי: מהי דרך הפעולה המיטבית לשינויים עמוקים בבית הספר?"
תומס סרג'בני מציג במאמרו שלוש אסטרטגיות כדי להשיג שינוי בבתי ספר והן: אסטרטגיות הארגון, השוק והקהילה. הוא טוען כי אסטרטגיות הארגון והשוק טובות לייצר שינוי בבית הספר לטווח הקצר, לעומת זאת אסטרטגיית הקהילה טובה לייצר שינויים עמוקים בליבה התפעולית של בית הספר, סרג'בני מוסיף ששינוי עמוק דורש כינון מחודש של נופי החשיבה האישיים והקיבוציים בקשר להוראה.
בשטח קיימים כוחות שינוי והם:
מקורות:
סרג'ובני, ת' (2010): ארגון שוק וקהילה: מתוך: ג' פישר ונ' מיכאלי (עורכים). שינוי ושיפור במערכות חינוך: אסופת מאמרים (עמ' 246-262). ירושלים: מכון ברנקו וייס. (תדפיס)(371.2 שנו).
תומס סרג'בני מציג במאמרו שלוש אסטרטגיות כדי להשיג שינוי בבתי ספר והן: אסטרטגיות הארגון, השוק והקהילה. הוא טוען כי אסטרטגיות הארגון והשוק טובות לייצר שינוי בבית הספר לטווח הקצר, לעומת זאת אסטרטגיית הקהילה טובה לייצר שינויים עמוקים בליבה התפעולית של בית הספר, סרג'בני מוסיף ששינוי עמוק דורש כינון מחודש של נופי החשיבה האישיים והקיבוציים בקשר להוראה.
בשטח קיימים כוחות שינוי והם:
· כוחות בירוקרטים, המבקשים להניע מורים ליישם שינויים על ידי הסתמכות על תאוריית בחירה רציונאלית המקושרת לעונשים בגין אי-ציות.
· כוחות אישיים, מנסים להניע את המורים בהסתמך על תיאוריית בחירה רציונאלית המקושרת לתגמולים פסיכולוגיים בעבור ציות.
· כוחות שוק: הנעת השינוי נסמכת על תיאוריית הבחירה הרציונאלית – "למקסם רווחים ולמזער הפסדים".
· כוחות מקצועיים: לחייב שינויים על ידי הפנמה של הכשרה מקצועית, סטנדרטים מקצועיים ונורמות התנהגות.
· כוחות תרבותיים: להיעשות קהילות למידה ולפתח תרבויות שיחייבו את המורים והתלמידים לשינוי ויניבו הוראה ולמידה טובות יותר.
· כוחות דמוקרטיים: נסמכים על מחויבות לאמות חברתיות.
הכוחות הבירוקרטים,האישיים והשוק גורמים לשינוי במבנה של הבית ספר, אבל לא מחוללים שינויים עמוקים בבית הספר, לעומת זאת, הכוחות התרבותיים, המקצועיים והדמוקרטיים גורמים לשינויים מבניים בבית הספר שאינם גדולים, אבל יש להם סיכוי גדול לחולל שינוי עמוקים ביחסים בין אישיים, בפרקטיקות ההוראה ובלמידת תלמידים.
לדעתו של סרג'בני כוחות שינוי המבוססים על תפיסה שרואה בבית הספר קהילה היא מה שיחולל בבית הספר שינוי עמוק.
לדעתי, השינוי בבית הספר תלוי במנהל, האחרון הוא סוכן שינוי בבית הספר, כלומר אם המנהל בעל ראייה מערכתית שכוללת חלוקת סמכויות יעילה, בניית צוותים והעצמתם, איכות תכנון בית ספרי, שיתוף ההורים והמורים בהחלטות בבית הספר, אז הוא יכול לקדם את בית הספר בנוסף לזה היכולת שלו להפעיל אסטרטגיות מתאימות לפי אישיותם של כל מורה ומורה (מתוך היכרות של כך אחד מהם) מעצימה את המורים ותגרום להם ולהרגיש שהם מסוגלים להשתנות ולהתפתח...
לבסוף המנהל צריך להיות מנהיג כדי להוביל שינויים עמוקים בבית הספר.מקורות:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה