יום שישי, 23 בדצמבר 2011

הפרעת קשב וריכוז

במסגרת הקורס "חינוך במאה העשרים ואחד" אצל פרופ' דוד חן, למדנו דרך נושא התפתחות הידע האישי (האונטוגנזה), כי השונות הבין אישית בתוך האוכלוסיה או בכיתה מושתתת על בסיס ביולוגי (תורשה) ואחת התופעות לשונות בין התלמידים בכיתה היא הפרעת קשב וריכוז (ADHD - Attention-Deficit and Hyperactivity Disorder).

השאלה האם יש לשילוב המחשב בהוראה השפעה חיובית על תהליך ההוראה בקרב תלמידים עם הפרעת קשב וריכוז? והאם שילוב המחשב בהוראה נותן מענה לתלמידים האלה?



ADHD : " היא הפרעות הנובעת מהתפתחות פתולוגית של מערכת העצבים המרכזית ומקשה על האדם לשים לב את הגירוי הנכון - קשב, לשמור על תשומת לב זו למשך זמן סביר - ריכוז ולשמור על מידת פעלתנות שאינה מוגזמת - היפראקטיביות" (ויקיפדיה).

ברור שכיתה רגילה אינה מתאימה למבנה מוח של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, כלומר מה שמגרה את המוח של בן אדם רגיל, אינו יכול להתאים למוח של תלמיד עם הפרעת קשב וריכוז, שצריך רמה יותר גבוהה של ריגושים וגירויים. מהממצאים של החוקרת גילה זלכה (ועוד חוקרים אחרים), עלה שתהליך למידה בסביבה ממוחשבת מאפשר קידום מיומנויות חשיבה ותקשורת אצל ילדים עם ADHD. המחשב מאפשר להתאים את תכני הלימוד לנטיות המגוונות ולרמות השונות של הילדים, הלמידה המתוקשבת בסביבה דיגיטאלית מעוררת מוטיבציה גבוהה בקרב תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז, ומספקת להם  מענה חיובי מתאים וחם.
לסיכום המחשב מספק  סביבה מגוונת, מהנה, ומעניינת, דבר שמגביר את המוטיבציה אצל תלמידים עם בעיות קשב וריכוז להיות מרוכזים יותר.
מקורות:
1)      זלכה, גילה. "סביבה לימודית דיגיטלית בגני הילדים". מתוך: חן, דוד וגילה קורץ ( עורכים). תקשוב, למידה והוראה. המרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה, תשע"א. 207- 230.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה